Koulutuksen päämäärät
a) kasvattaa ja kehittää kuorolaisten musikaalisuutta, musiikin tajuamista,
pitkäjänteistä työskentelyä, toimintakykyä joukon jäsenenä sekä yleistä hyvää käytöstä
b) antaa laulajille valmiuksia nopeasti omaksua ja pätevästi esittää vaativia kuoroteoksia.
c) valmistaa ainakin kaksi J.S. Bachin suurteosta sekä kaksi a cappella -ohjelmistoa (normaali-/jouluohjelmisto).
d) toimia yhteistyössä Kaisaniemen ala-asteen ja Kruununhaan yläasteen koulujen kanssa.
pitkäjänteistä työskentelyä, toimintakykyä joukon jäsenenä sekä yleistä hyvää käytöstä
b) antaa laulajille valmiuksia nopeasti omaksua ja pätevästi esittää vaativia kuoroteoksia.
c) valmistaa ainakin kaksi J.S. Bachin suurteosta sekä kaksi a cappella -ohjelmistoa (normaali-/jouluohjelmisto).
d) toimia yhteistyössä Kaisaniemen ala-asteen ja Kruununhaan yläasteen koulujen kanssa.
Uusien oppilaiden valinta
Cantores Minores -musiikkiopistoon otetaan uusia poikia kolmesti vuodessa erityisissä pääsykokeissa. Kevätlukukauden pääsykokeet CM-koulutusryhmiin pidetään tammikuussa 2021 sekä syyslukukaudella aloittaviin ryhmiin touko- ja elokuussa. Lisäksi kevätkaudella on suunnitteilla rekrytointikierros Helsingin musiikkipainotteisilla ala-asteilla. CM-muskareiden esikouluikäisille pojille järjestetään keväisin omat pääsykokeet kuoroon.
Valintakokeessa testataan pojan kykyä erotella yksittäisiä säveliä, intervalleja sekä sointuja. Lisäksi kokeillaan vaikeutuvien rytmikuvioiden ja pienten melodioiden hahmotus- ja toistokykyä. Poika saa myös esittää omavalintaisen laulun, josta arvostellaan hänen ääntään ja esitystaitoaan. Kaikista ansioista kertyy raadin sopiman suhteen mukaan pisteitä. Hyväksyttävien pisterajat ja lukumäärä vaihtelevat koulutusmahdollisuuksien mukaan.
Kokeessa hyväksytyt jaetaan mahdollisimman tasaisesti 10-15 pojan ryhmiin. Tarpeen mukaan jatketaan uusien kuorolaisten ottamista kuoron koulutusryhmiin koeajalle, johon jouduttiin siirtymään koronapandemian aiheuttaman tilanteen vuoksi keväällä 2020.
Valintakokeessa testataan pojan kykyä erotella yksittäisiä säveliä, intervalleja sekä sointuja. Lisäksi kokeillaan vaikeutuvien rytmikuvioiden ja pienten melodioiden hahmotus- ja toistokykyä. Poika saa myös esittää omavalintaisen laulun, josta arvostellaan hänen ääntään ja esitystaitoaan. Kaikista ansioista kertyy raadin sopiman suhteen mukaan pisteitä. Hyväksyttävien pisterajat ja lukumäärä vaihtelevat koulutusmahdollisuuksien mukaan.
Kokeessa hyväksytyt jaetaan mahdollisimman tasaisesti 10-15 pojan ryhmiin. Tarpeen mukaan jatketaan uusien kuorolaisten ottamista kuoron koulutusryhmiin koeajalle, johon jouduttiin siirtymään koronapandemian aiheuttaman tilanteen vuoksi keväällä 2020.
opetussuunnitelma
CM-musiikkiopiston uusi Opetussuunnitelma (OPS) hyväksyttin Helsingin kaupungin Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuurijaoston kokouksessa 21.8.2018 (pöytäkirja).
cantores_minores-musiikkiopisto_opetussuunnitelma_2018_hallinto.pdf | |
File Size: | 183 kb |
File Type: |
Kehittämissuunnitelmia
CM Musiikkiopiston pääopetusaine on kuorolaulu, jonka lisäksi opetetaan yhtye- ja yksinlaulua, äänenmuodostusta, musiikin teoriaa sekä huilun- ja pianonsoittoa.
Tulevaisuuden erityiskohteina ovat musiikkileikkikoulutyön ja kuorolaulajien rekrytoinnin kehittäminen, taiteellisen ja pedagogisen toiminnan kehittäminen, laulunopetus sekä kansainvälisyyskasvatus. Erityisesti äänenmuodostuksen pienryhmäopetusta tullaan kehittämään ja lisäämään tulevaisuudessa. Kaikki kehitystyö ja toiminta tähtää Cantores Minores -poikakuoron toiminnan tukemiseen ja ylläpitämiseen sekä suomalaisen laulukulttuurin elvyttämiseen.
CM-musiikkileikkikouluun otetaan uusia jäseniä vapautuville paikoille. Muskaritoimintaa laajennettiin vuonna 2006 Pohjois-Helsinkiin (Pihlajamäki) ja Espooseen (Leppävaara), 2007 Pakilaan, 2009 Vantaalle (Tikkurila) ja 2010 Itä-Helsinkiin. Uudet toimipaikat ovat saaneet hyvän vastaanoton ja muskarit jatkavat toimintaansa Meritullin lisäksi Matteuksen kirkon, Hyvän Paimenen kirkon (Pakila), Pihlajamäen kirkon, Espoon Lasten kappeli Arkin ja Vantaan Taidetalo Pessin toimipisteissä. Myös syksyllä 2010 alkanutta muskaritoiminnan veloituksetonta tarjoamista Kruununhaka-Katajanokka -alueen esikouluryhmille pyritään mahdollisuuksien mukaan jatkamaan. Uusia muskariyhteistyökumppaneita ja -paikkoja etsitään aktiivisesti. CM-musiikkileikkikoulujen toimipisteiden yhteyteen on suunnitelmissa perustaa lauluryhmiä ja/tai koulutusryhmiä.
Myös yhteistyötä pääkaupunkiseudun musiikkiopistojen kanssa poikien musiikkivarhaiskasvatuksen parissa jatketaan.
Soitinopetusta on tarkoitus kehittää tulevaisuudessa mm. uusilla instrumenteilla ja tutkinnoilla. Opetusohjelmaan lukuvuonna 2007-08 lisätyn musiikin perusteiden tasosuoritus 2:n, vuonna 2011 lisätyn Yleisen musiikkitiedon periodiopetusta sekä vuonna 2012 lisätyn musiikin perusteiden tasosuoritus 3:n opetusta tullaan jatkamaan. CM Musiikkiopiston opetussuunnitelman, jonka yhtenä tavoitteena on kuorolaulun saaminen laajan oppimäärän opetusaineeksi, kehitystyötä jatketaan.
Tulevaisuuden erityiskohteina ovat musiikkileikkikoulutyön ja kuorolaulajien rekrytoinnin kehittäminen, taiteellisen ja pedagogisen toiminnan kehittäminen, laulunopetus sekä kansainvälisyyskasvatus. Erityisesti äänenmuodostuksen pienryhmäopetusta tullaan kehittämään ja lisäämään tulevaisuudessa. Kaikki kehitystyö ja toiminta tähtää Cantores Minores -poikakuoron toiminnan tukemiseen ja ylläpitämiseen sekä suomalaisen laulukulttuurin elvyttämiseen.
CM-musiikkileikkikouluun otetaan uusia jäseniä vapautuville paikoille. Muskaritoimintaa laajennettiin vuonna 2006 Pohjois-Helsinkiin (Pihlajamäki) ja Espooseen (Leppävaara), 2007 Pakilaan, 2009 Vantaalle (Tikkurila) ja 2010 Itä-Helsinkiin. Uudet toimipaikat ovat saaneet hyvän vastaanoton ja muskarit jatkavat toimintaansa Meritullin lisäksi Matteuksen kirkon, Hyvän Paimenen kirkon (Pakila), Pihlajamäen kirkon, Espoon Lasten kappeli Arkin ja Vantaan Taidetalo Pessin toimipisteissä. Myös syksyllä 2010 alkanutta muskaritoiminnan veloituksetonta tarjoamista Kruununhaka-Katajanokka -alueen esikouluryhmille pyritään mahdollisuuksien mukaan jatkamaan. Uusia muskariyhteistyökumppaneita ja -paikkoja etsitään aktiivisesti. CM-musiikkileikkikoulujen toimipisteiden yhteyteen on suunnitelmissa perustaa lauluryhmiä ja/tai koulutusryhmiä.
Myös yhteistyötä pääkaupunkiseudun musiikkiopistojen kanssa poikien musiikkivarhaiskasvatuksen parissa jatketaan.
Soitinopetusta on tarkoitus kehittää tulevaisuudessa mm. uusilla instrumenteilla ja tutkinnoilla. Opetusohjelmaan lukuvuonna 2007-08 lisätyn musiikin perusteiden tasosuoritus 2:n, vuonna 2011 lisätyn Yleisen musiikkitiedon periodiopetusta sekä vuonna 2012 lisätyn musiikin perusteiden tasosuoritus 3:n opetusta tullaan jatkamaan. CM Musiikkiopiston opetussuunnitelman, jonka yhtenä tavoitteena on kuorolaulun saaminen laajan oppimäärän opetusaineeksi, kehitystyötä jatketaan.